AMDaZERG

at the heart of the photos

Új irány?

Már egy ideje foglalkoztat a gondolat, hogy belekezdek a videózásba, mondván azzal nem csak egy adott pillanatot lehet bemutatni, hanem az azt követő, vagy azt megelőző történéseket. Azt semmiképp sem mondanám, hogy könnyebb helyzetben van a fotós a videóssal szemben, vagy fordítva. A fotózásnál egy adott pillanatot kell jól elkapni, és kiexponálni, míg a videózásnál szükséges a körítés a témához. Nem elég csak az adott szituációt rögzíteni, hanem lehetőség szerint a szituációt megelőző, illetve azt követő eseményt bemutatni. Egy történés nélküli például egy szép táj bemutatása mindkét variációnál mondhatni egyszerű, mert van rá lehetőség, hogy a felvételt megismételjük, de bizonyos helyzetek megismételhetetlenek, vagy sokat kellene vadászni ahhoz, hogy egy hasonlót összetákoljunk. Bemutatnék egy példát. A felvételt ugyan meg lehet ismételni, de a megismételt szituáció már természetellenes lenne.

AMDaZERG_Janos_Szekely_baleset_ORS_8868-widht_800px

Van egy Sony TR415E típusú kamerám. Ezzel az a nagy bajom, hogy a fejlődő technikához viszonyítva a teljesítménye már nagyon kevés. Kicsi a felbontása, körülményes a digitális bemutatása a vele készült anyagnak. Legutóbbi svédországi látogatásomkor kapott Sony TRV730E ugyan már egy DV kamera, melynek sokkal jobb az elődjéhez viszonyított tudása mégis túlzott lemaradásban van a korunk képi megjelenítéséhez használt technikához. Egy HD, vagy Full HD kijelző már eléggé szegényes minőségben adja vissza az élményt. Sokat törtem fejem mi lehet a megfelelő út az anyagi kereteim és igényeim kiszolgálásához. Egy ideje figyelem a digitális tükörreflexes fényképezőgépekkel készített videó felvételeket. Azzal azért valamennyire tisztában vagyok, voltam, hogy a videómegosztó oldalakra feltöltött felvételeket nem kezdők készítették és nem is 10 perces munkával. Ennek ellenére egy Nikon D3100 teljesen kezdők számára gyártott videózásra is használható (erősen korlátozottan) fényképezőgépet vásároltam. (élettársamnak köszönhetően). Az eszköz méreteit tekintve inkább fiatalabb, vagy női kezekhez méretezték, legalábbis a meglévő félprofi kategóriába gyártott Nikon D200 -hoz képest. D3100 után kézbe véve a D200 olyan érzetet kölcsönöz, mintha egy robosztus tankot fognék a kezembe, míg a D3100 egy talicska volna.

AMDaZERG_Janos_Szekely_Nikon_D200-D3100_compare_DOR_1223

A két váz közötti méretkülönbség

De mégis Full HD felvételt biztosít, amiért vettem. A hátrányaival, korlátaival tisztában voltam már vásárlás előtt, így túl nagy meglepetések nem értek tesztelése alatt. A rögzített minőség már-már megközelíti, megegyezik a csúcskategóriás eszközök által rögzíthető minőséget. Azonban a háttérmunka borzasztóan kemény. Videózáskor más fókuszálási algoritmussal dolgozik, mint fényképezéskor. (technikai részét nem kezdem el megmagyarázni) Állvány nélkül tele optikával használva majdhogynem alkalmatlan. Szerencsére egy TAMRON SP 70-300 VC Di USD rendkívül jó stabilizátorral szerelt optikát használok, ami a berázást elég jól kezeli, de 300(equ450mm) milliméteres állásban meggyötri az embert és eléri az eszköz határait. Fókuszálás meg gyalázatos, így jobban teszi a használója, ha maga veszi kézbe a fókuszálást és ha jó szemmel, kellő ügyességgel rendelkezik akár egy jó felvételt is készíthet. Ennek esélye akkor is 50%. Nagylátószögű optikánál majdhogynem ugyan ez a helyzet. Ott sem tud megfelelően fókuszálni a túl sok képi információnak köszönhetően. Tehát abban az esetben is marad a manuális fókuszálás. A mondhatni kis kijelzőt nézve kell eldönteni, hogy helyesen lett megválasztva a fókuszpont, vagy sem. Eléggé bevállalós feladat. Egyenlőre még nagyon kezdő szinten, tudással gyakorolgatok, de nem adom fel. Egy felvételt már készítettem vele, amit a youtube videómegosztóra feltöltöttem. Elérhetősége: VIDEO

 

Copyright © 2014, AMDaZERG - Székely János